רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 22 באוגוסט 2016



Infinite are the consequences of our actions, yet finite is our wisdom.

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, chp. 28 A Science of Deeds, OUR ULTIMATE EMBARRASSMENT       p. 284

תוצאות מעשינו אין סופיות, אך חכמתנו סופית היא.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 226


יום ראשון, 21 באוגוסט 2016



The Kotzker would call upon us to be uneasy about our situation, to feel ashamed at our peace of mind, of our spiritual stagnation.

A.J. Heschel, A Passion for Truth , Jewish Lights Publishing, p.  320

הקוצקר היה קורא לנו להיות טרודים בקשר למצבנו, להתבייש בשלוות נפשנו, ברדידות הרוחנית שלנו.

א.י. השל , התשוקה לאמת, (באנג') , עמ' 320, התרגום שלי - ג'ף

יום שבת, 20 באוגוסט 2016




....Judaism is based upon a minimum of revelation and a maximum of interpretation, upon the will of God and upon the understanding of Israel.

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 274


....היהדות מבוססת על מעט התגלות והרבה פרשנות, רצון האל מצד אחד והבנתם של בני ישראל מצד אחר.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ'  218

יום רביעי, 17 באוגוסט 2016





The sense for the sublime, the sign of the inward greatness of the human soul and something which is potentially given to all men, is now a rare gift. Yet without it, the world becomes flat and the soul a vacuum. Here is where the Biblical view of reality may serve us as a guide.

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, chp 3 The Sublime, THE DISTRUST OF FAITH p. 36-37

תחושת הנשגב, אותו סימן לגדולתה הפנימית של נפש האדם, הניתנת בפוטנצייה לכל אדם, היא היום נחלתם של בודדים. בהיעדר תחושה זו נעשה העולם שטוח, והנשמה חלל ריק. זוהי הנקודה שבה תפיסת העולם המקראית יכולה להדריך את צעדינו.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, פרק 3 ( הנשגב ) אי-האמון באמונה עמ' 29

During the last twenty years of his life the Kotzker was disaffected, disillusioned, beset by anxieties. We can only speculate which issues stirred him most. Perhaps the realization that Truth was a derelict and that the earth alone was willing to take it to its bosom. Or the thought that ultimately God Himself was responsible for the inherent falsehood of human existence.

Who could feel close to the Kotzker in his self-exile, a thunder-bolt in solitude ? And what did he seek to achieve by his retirement ? To protest against the spuriousness of the world ? Exclusive dedication to a battle with Heaven instead of dispersing his energies in battling human stupidity ? Had he come to the conclusion that to be an effective leader of people one had to stay away from them ? Or was it his intention to proclaim that the end of Hasidism had arrived, to finish off what the Baal Shem Tov had begun ?

A.J. Heschel, A Passion for Truth , Jewish Lights Publishing, p. 233


יום שלישי, 16 באוגוסט 2016



עלינו לבחון שתי שאלות: ראשית, השראה נבואית מהי, ושנית מהי האמת על ההשראה הנבואית.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ'  141

It is our task to deal with two questions: what is the meaning of prophetic inspiration and what is the truth about prophetic inspiration ?

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 177

יום ראשון, 14 באוגוסט 2016


One must rise to a higher plane of living and learn to sense the urgency of the ultimate question, the supreme relevance of eternity.

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 118

יש להתרומם למדרגת חיים נעלה יותר וללמוד כיצד ניתן לחוש את הדחיפות בשאלת השאלות, את נגיעתו העילאית של הנצח בחיינו.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 93