רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שבת, 6 בינואר 2024

רבי מנדל ורבי ישמעאל ( א )

שנים רבות עיינתי בספרו של השל על קוצק שבאנגלית ו"לא הבנתי מילה". לא הבנתי מה לנו ולקוצק ? מה להשל ולקוצק ? מלבד הענין האישי שלו ב"סגירת מעגל" בערוב ימיו כפי שהוא מתאר בהקדמה לספר.

עד לאחרונה. עד לפרסום החלק השני של התרגום לעברית של הספר שלו  ביידיש על קוצק שכתב השל "במקביל" לספר באנגלית.

התרגום הזה שחלקים ממנו חופפים מבחינת התוכן לספר באנגלית מנהיר עבורי לא מעט קטעים שקודם לכן היו סתומים  ולא מובנים.

אלו היו דברי הקדמה לפסקאות מתוך הספר "חסידים עד הקצה - סיפורם של גיבורי קוצק: מלובלין ועד איזביצה" אותו חלק שני דלעיל בתרגום דניאל רייזר ואיתיאל בארי ובעריכת דרור בונדי.

בכוונתי להביא כאן, בשלוש עד ארבע "פעימות" דברים מהקטע בפרק 9 של הספר שכותרתו "הכנעה ?" מתחילת הדברים ועד לפואנטה בנוגע לרבי ישמעאל.

"פרדוקס עמוק התקיים בנשמתו של ר' מנדל. מצד אחד, הוא סבר שהאדם הוא לא־כלום ושאפילו לצדיק אסור 'לומר את דברו' כלפי השמיים, ולכן הוא סירב להשתמש בכוח של 'צדיק גוזר והקדוש ברוך הוא מקיים'. ומצד שני הוא הסתובב עם טענות קשות כלפי בורא עולם. למרות שרוב הזמן הוא הסתיר את טענותיו תחת מעטה של שתיקה, היו כמה פעמים שבהן זעק את הקובלנות שלו כלפי אלוהים ב'דיבורים' חריפים, עוקצניים."

א.י. השל, חסידים עד הקצה סיפורם של גיבורי קוצק: מלובלין ועד איזביצה, תרגום מיידיש דניאל רייזר ואיתיאל בארי, בעריכת דרור בונדי, ספרי מגיד והוצאת קורן, עמ' 232 - 233


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה