רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 11 באוקטובר 2020


בשים לב לחשיבותו החיונית של החינוך היהודי בימינו, עלינו לדאוג יותר לתוכן מאשר לטכניקה שלו. עלינו לעסוק לא רק בעיבוד סקירות סוציולוגיות של החינוך היהודי, אלא גם בבירורי יסודותיו הדתיים והרוחניים. כלום אין צורך בעריכת סקר בתחום הרוח של החינוך היהודי ? הייתי רוצה להציע כמטרת החינוך היהודי שכל יהודי יראה את עצמו נציגה של הרוח היהודית, וכל יהודי צריך לבוא לכלל הכרה שהיהדות היא תשובה לבעיות המוחלטות של הקיום האנושי, ולא רק מערכת מצוות מעשיות. הפחךוסופיה של החינוך היהודי צריכה לברר את ההשגות הנישאות שלנו ולקבוע את הדרכים שבהן ניטע השגות אלה בלב החניך  החניך ונעשה אותן חלק מאישיותו.

בכל בית ספר יהודי מלמדים לילדים ברכת 'שהכול'. מלמדים אותה כדין, כחובת־הנהגה. מעטים הם המורים המשתדלים להקנות לילדים משהו מן המסתורין ומן השגב הרוחני שבשלוש המילים ' השכול נהיה בדברו'. חטא הוא וכישלון לנו שאנו מתעלמים או נמנעים מלהקנות לחניכינו את היסודות הרוחניים של מורשתנו.

  הכוונה־מחדש של עבודתנו החינוכית, הן בבתי הספר והן ברמת המבוגרים , מוכרחת להתרחש. מאמצנו אפוא מן הדין שיהא מכוון להוראת היהדות כנושא בעל משמעות אישית מוחלטת. העושים אנו כן ? לימדתי פעם בכיתה שתלמידיה, כבני עשרין, ביקרו בבתי ספר עבריים במשך כמה שנים. נתעוררה פעם בכיתה זו השאלה, אם הנקמה מותרת לפי היהדות. 'ודאי שכן, ' אמרו. עם שביקרו בבתי ספר עבריים כחש־עשרה שנה כמעט, לא שמעו כלל על הלאו של לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר  [ ויקרט יו, יח ] הסמוך ל'וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ' ( שם ). בחנתי פעם תלמיד שביקש להיות רב ושאלתיו: ' התיתן לי בקירוב את מקורו של הציווי, Love thy neighbor as thyself ( התרגום הקלאסי ל'ואהבת לרעך כמוך' ) ? ותשובתו לא איחרה לבוא: ' הברית החדשה.' וצעיר זה ביקר בבתי־תלמוד־תורה ובישיבות ! כלום אין זה חשוב יותר בחיי אדם שיהא יודע את פירוש חז"ל לפסוק 'לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר', המובא ברש"י שם, משילמד לדעת כמה מן הסיפורים המצויים בספרי הלימוד שלנו ?

רחשי הלב שמסופר עליהם בתהילים אינם חשובים פחות, מותר לומר, ממעשי השופטים שמסופר עליהם בספר שופטים. וכמה מזמורי תהלים נלמדים בבתי הספר שלנו, בעוד שספרי שופטים ושמואל נלמדים בכולם. ' הנצרות היא דת נפלאה,' העירה אחת הנשים העסקניות בבית הכנסת הרפורמי, 'מדוע אין ליהדות ספר כמו התהלים?' מורגל בפינו שאנו נתנו את התנ"ך לעולם. האם נתנוהו מתנה שלא על מנת להחזיר ?

א.י השל,  The Spirit of Jewish education "רוח החינוך היהודי" (הכותרת באנג') , ב"אלוהים מאמין באדם", תרגם וערך דרור בונדי, בהוצאת כנרת, זמורה, ביתן, דביר, עמ' 248 -247

 

  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה