רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 24 בנובמבר 2020

המשך לפרסומים על דף הפייסבוק

9/6/20

עוד סיבה "מדוע אנחנו צריכים את השל" - בזכותו אולי נזכה לזהות ולפעול למימוש האפשרויות להתחדשות הטמונות באתגרים שבפנינו, כעולה מהדברים הבאים שלו:
"מקורות הדת במעמקי המחשבה, בהסתכלות שלא ניתנה לביטוי, בתימהון בפני הפלא והמסתורין שלמעלה מכל השגה והבעה. מכאן שתחיית הדת לא תבוא אלא על ידי חידוש המבוכה הפנימית, על ידי ייסורי המחשבה העומדת בפני הטמיר והנעלם שבכל דבר ודבר, לרבות הטמיר והנעלם שבמחשבה עצמה."
א.י. השל, "נשאת ונתת באמונה?" בקובץ "אלוהים מאמין באדם", בעריכת דרור בונדי, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר, עמ' 92

31/5/20


"יש רוע שרוב רובנו מעלימים ממנו עין ואף אשמים בו: אדישות כלפי הרוע. אנו נותרים ניטרליים, אובייקטיביים, ואיננו מונעים בקלות מן העוולות שנעשות לאנשים אחרים. אדישות לרוע חתרנית היא יותר מן הרוע עצמו; היא אוניברסלית יותר, מידבקת יותר, מסוכנת יותר. כהצדקה שקטה, היא מאפשרת את התפרצות הרוע; היוצא מן הכלל נהיה לכלל, ועקב כך מתקבל על הכלל."
א.י. השל, דת וגזע, בספר "אלוהים מאמין באדם", בהוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר, בתרגום ובעריכת דרור בונדי, עמ' 37 .
במאמר הזה השל הגדיר את הגזענות כ"מחלת עיניים, סרטן בנשמה". זה מדהים, עצוב ובעיקר מעורר למחשבה - עד כמה בארצות הברית - דברי השל שבמאמר הנ"ל לא הוטמעו ולא ממש השפיעו על הציבור הרחב; עד כמה ארצות הברית התקדמה ( נשיא שחור ראשון ) ונסוגה (אירועי הימים האלו) בתחום הזה של יחסים הבין-גזעיים שם

אני שואל את עצמי שאלה אחת על בסיס די קבוע - והשאלה היא: "למה אנחנו צריכים את השל ?". לפעמים אני גם עונה על השאלה. הבוקר התשובה היתה - שאנחנו צריכים את השל בשביל המשפט הבא שלו :
One of the most precious gifts which mankind received from the Bible is a bad conscience.
A.J. Heschel, Depth Theology, in The Insecurity of Freedom, FS&G, p. 124

ב"מייל היומי" לה' הארץ - עיונים יומיים בהגותו של א י השל - שלחתי הבוקר ( בעברית ובאנגלית ) את הציטוט הבא, תוך הצבת שאלה פתוחה - עד כמה או במה - הדברים שייכים לימינו אלו בהתחשב "בקורונה" :
העולם נתון במבוכה, ומשברו אינו פוליטי אלא רוחני ביסודו. במשבר זה פונים בני אדם אל הפסיכולוגיה או הסוציולוגיה לבקש בה פתרון ולא ימצאוהו. כבודם של מדעים אלה במקומו מונח, אבל אין בהם כדי ליתן פתרון לבעיות המוחלטות....אין זה בכוחן של הפסיכולוגיה וסוציולוגיה להשיב לבעיות המוחלטות שלנו: כיצד יקיים אדם שלמות נפשו בעולם מלא מזימה וחנף וכחש ? אדם הנדון למגע תמיד בזדון וקנאה ותחרות, כיצד ישמור נפשו מחללה ? מה ערך בהיותך מוסרי נוכח כישלונותיו של האדם המוסרי באווירת הציניות שבה אנו חיים ? מה פשר היותנו וחיותנו בעת הזאת דווקא ? הרבה יכולה הפילוסופיה ללמוד מן התנ"ך, כי בו, ולא בשיטת פורמליות, נוכל למצוא את התשובות לשאלות אלו.
א.י.השל, "הרוח של חינוך יהודי", מתוך "אלוהים מאמין באדם", הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, בתרגום ועריכת דרור בונדי, עמ' 251,

ב"מייל היומי" לה' הארץ - עיונים יומיים בהגותו של א י השל - שלחתי הבוקר ( בעברית ובאנגלית ) את הציטוט הבא, תוך הצבת שאלה פתוחה - עד כמה או במה - הדברים שייכים לימינו אלו בהתחשב "בקורונה" :
העולם נתון במבוכה, ומשברו אינו פוליטי אלא רוחני ביסודו. במשבר זה פונים בני אדם אל הפסיכולוגיה או הסוציולוגיה לבקש בה פתרון ולא ימצאוהו. כבודם של מדעים אלה במקומו מונח, אבל אין בהם כדי ליתן פתרון לבעיות המוחלטות....אין זה בכוחן של הפסיכולוגיה וסוציולוגיה להשיב לבעיות המוחלטות שלנו: כיצד יקיים אדם שלמות נפשו בעולם מלא מזימה וחנף וכחש ? אדם הנדון למגע תמיד בזדון וקנאה ותחרות, כיצד ישמור נפשו מחללה ? מה ערך בהיותך מוסרי נוכח כישלונותיו של האדם המוסרי באווירת הציניות שבה אנו חיים ? מה פשר היותנו וחיותנו בעת הזאת דווקא ? הרבה יכולה הפילוסופיה ללמוד מן התנ"ך, כי בו, ולא בשיטת פורמליות, נוכל למצוא את התשובות לשאלות אלו.
א.י.השל, "הרוח של חינוך יהודי", מתוך "אלוהים מאמין באדם", הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, בתרגום ועריכת דרור בונדי, עמ' 251,

נהוג לחשוב שעיקר יצירתו של השל - באנגלית. אין זה מדוייק. מאמרים חשובים נכתבו בעברית ( עם הגעתו לארה"ב מאירופה ) - כגון "פיקוח נשמה" וכן - היצירה הגדולה - "תורה מן השמים באספקלריה של הדורות" שאליבא דחנוך בן פזי - מטרתה לשנות מן הקצה אל קצה כיצד אנו קוראים את התנ"ך. ההרצאה של בן פזי בנושא מופיעה להלן: <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/N4NaBT8sz0c" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

קוצק מהווה מחאה נגד הבנאליזציה של היהדות, נגד רעיונות שווא, נגד תפיסות צרוֹת מוחין, נגד פשרות יגעות וחצאי אמת, נגד דתיות זולה ושביעות רצון ממצוות אנשים מלומדה.
א. י. השל , קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום: דניאל רייזר ואיתיאל בארי, עורך: דרור בונדי, הוצאה : ספרי מגיד הוצאת קורן, עמ' 68

At the beginning there was chaos, until the Lord said, "Let there be light !" and the chaos was partly overcome, but partly it stayed on.
A.J. Heschel, A Passion for Truth , Jewish Lights Publishing, p. 296

למעוניינים - להלן קישור לבלוג בו מרוכזות מובאות מהגותו של השל שנשלחו על ידי במהלך השנים ברשימות מייל באנגלית ובעברית. לאחרונה פחתה קצת הפצת המיילים הללו אך אין לדעת מה יוליד יום http://joshuaheschel.blogspot.com/. פרטים נוספים מולי, כאן, דרך הבלוג או במייל goodmnj@gmail.com. ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה