רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 28 באפריל 2021

 These features or sensibilities are no disparate trifles, random impressions, arbitrarily registered, but rather necessary components which constitute the essence of being human. They are not reflecting actual behavior but rather the wisdom of a necessary aelf-awareness, a scope of interrelated features within which man must be understood in his being human as distinguished from being animal, from being beastly. They are not simply given in man's consciousness, nor are they properties derived from his . biologocal nature. His sheer being does not guarantee them. However, they may be claimed of him, expected of him. They emerge as manifestly true when a person begins to ponder the latent substance of his self-understanding


"'הצור תמים פועלו כי כל דרכיו משפט' (דברים לב,ד )

אילו אמרו אדם אחר היו שוחקים עליו לומר: מנין זה יודע דרכיו של הקדוש ברוך הוא ? אלא משה רבינו שכתוב בו: 'יודיע דרכיו למשה לבני ישראל עלילותיו' ( תהלים קג, ז), לזה נאה לומר: 'הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט'."

המוטו לתורה מן השמים באספקלריה של הדורות, א.י. השל,  ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ' 16 

יום שישי, 23 באפריל 2021


"אין דרכים קלות, אין פתרונות קלים. העולם סטה מן הדרך, איבד את שווי משקלו. דרכו של עם ישראל היא דרך העליה אל פסגת ההר. בסיני נאמר לנו 'הישמר לך מעלות בהר ונגוע בקצהו' ( שמות יט,יב). רבי מנדלי מקוצק פירש: 'הישמר לך מעלות בהר אם אין רצונך להגיע אל פסגתו'. אל תקל בו ראש.

חזון העליה אל פסגת ההר הוא הנותן משמעות לנגיעה בקצהו."

א. י. השל,  ישראל : הווה ונצח, הוצאת ההסתדרות הציונית, דפוס רפאל חיים הכהן, בע"מ, ירושלים, (תשל"ג) תורגם  ע"י דוד  בר-לבב (ריינהלץ) עמ' 228


יום שני, 19 באפריל 2021


להיות פרושו להמשיך, לדבוק, לקיים היום את אשר קיימנו אתמול. אולם המשך הקיום בלבד, מוליך לידי התפרקות. היות האדם חי משמעו היותו חשוף לסתירות ולפגמים, לעמוד כנגד אתגרים ואכזבות. הדת עלולה לגווע כאשר האמת שלה מתיישנת, שירתה נעשית נמלצת ושמירת מצוותיה - מצוות אנשים מלומדה. האמת נהפכת לכעין־אמת; עבודתה לשאננות; אמונתה תיפלות.

א. י. השל,  ישראל : הווה ונצח, הוצאת ההסתדרות הציונית, דפוס רפאל חיים הכהן, בע"מ, ירושלים, (תשל"ג) תורגם  ע"י דוד  בר-לבב (ריינהלץ) עמ' 227

יום ראשון, 18 באפריל 2021


שיבת ציון הוא אתגר יוצר לקבוע, זעזוע לחוסר התנועה, אתגר הקורא לפעולה חדשה, לחשיבה חדשה.

א. י. השל,  ישראל : הווה ונצח, הוצאת ההסתדרות הציונית, דפוס רפאל חיים הכהן, בע"מ, ירושלים, (תשל"ג) תורגם  ע"י דוד  בר-לבב (ריינהלץ) עמ' 227

והשוו למקור באנגלית : 

The return to Zion is a creative challenge to stabilization, shaking up inertia, a challenge demanding new action, new thinking.

A.J.Heschel, Israel: An Echo of Eternity, FS&G, p. 224

יום שבת, 17 באפריל 2021

The crisis in Judaism goes beyond the issues of creed and observance. Even if we could reach a consensus on theology and law, the question of the adequacy of present-day ethics and observance would remain. Are personal observance and traditional study , are synagogue and Hebrew schools, attuned to the earnest wrestling with the issues of massive obtuseness and the dying of the hearts ? Are customs and ceremonies, are services and sermons, an adequate antidote to the massive dehumanization, to the emerging monsters of absurdity ? Is Judaism as presently understood equipped to confront the challenge of the world ?


A.J.Heschel, Israel: An Echo of Eternity, FS&G, p 223

המשבר ביהדות הוא מחוץ לענייני אמונה ושמירת מצוות. אף אם יכולנו להגיע להסכמה בענייני אמונה והלכה, תישאר שאלת תוקפם של מנהגים ועקרונות מוסריים בני זמננו. האם לימוד התורה וקיום המצוות בידי היחיד, בתי־כנסיות ובתי־ספר עבריים, מספיקים כדי ההתמודדות הקשה עם קהות החושים ההמונית וגסיסית הלבבות ההמונית ? האם מנהגים וטקסים, תפילות ודרשות, יש בהם תשובה נאותה לאבדן צלם האדם בהמון, לצללי הרפאים של האבסורדיות ? כלום מצוידת היהדות , כפי שהיא נתפסת היום, בנשק הראוי לעימות עם האתגר של העולם ?

א. י. השל,  ישראל : הווה ונצח, הוצאת ההסתדרות הציונית, דפוס רפאל חיים הכהן, בע"מ, ירושלים, (תשל"ג) תורגם  ע"י דוד  בר-לבב (ריינהלץ) עמ' 226


יום ראשון, 11 באפריל 2021


זהות ההויה והמסתורין חופפת את כל היקום. דוגמתיות היא רציונליזציה של המסתורין, תיאור של הבלתי־מתואר, מבע של הבלתי־מובע. אין לטבוע את המסתורין במטבע שכלתני, כשם שאין לטבוע את הפשט במטבע של רזים. ברם רב ערכם של עיקרי אמונה כרמזים. רמז הוא זיווג הפשט והסוד, זיווג הנגלה והנסתר. כל התופס את עיקרי האמונה כפשטם מסרס את משמעותם.

א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 974