המסתורין עומד בין אלוהים לבין העם. העם שעומד למרגלות הר סיני נתקף יראה יתרה. הם מזדעזעים ועומדים מרחוק. אך מעבר למסתורין שוכנת המשמעות, מעבר לערפל נוגה אור. משום כך יכול משה לגשת 'אל הערפל אשר שָם האלוהים' (שמ' ב 17).
חביונו הגמור של אלוהים לא מש מתודעתו של האדם המקראי. הכרה זו היא שמבהירה את המשמעות הטרנסצנדנטית של דבר ה'. רצונו של אלוהים, רצון ברור שאינו משתמע לשני פנים, אינו נחות ממסתורין כי אם נעלה עליו. יש משמעות מעבר למסתורין. זהו הטעם לגיל שבנו , הממלא אותנו באופן מוחלט.
חביונו הגמור של אלוהים לא מש מתודעתו של האדם המקראי. הכרה זו היא שמבהירה את המשמעות הטרנסצנדנטית של דבר ה'. רצונו של אלוהים, רצון ברור שאינו משתמע לשני פנים, אינו נחות ממסתורין כי אם נעלה עליו. יש משמעות מעבר למסתורין. זהו הטעם לגיל שבנו , הממלא אותנו באופן מוחלט.
ה' מלָך תגל הארץ
ישמחו איים רבים
ענן וערפל סביביו
צדק ומשפט מכון כסאו
(תה' צז 2-1)
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצ' מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 155
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצ' מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 155
The mystery stands between God and the people. The people at Sinai are overawed; they tremble and stand far off. But beyond the mystery is meaning, beyond the 'the deep darkness' is light, this is why Moses was able to draw near to ' the deep darkness where God was' able to enter ' the cloud' (Exodus 20:21; 24:18).
The extreme hiddenness of God was a fact of constant awareness to the Biblical man. It is this awareness that makes clear the transcendent meaning of the Divine word: The clear unambiguous will of God is not lower but higher than the mystery. There is meaning beyond the mystery. This is our reason for ultimate rejoicing :
The Lord reigns; let the earth rejoice;
let many coastlands be glad
Cloud and deep darkness are round
about Him;
righteousness and justice are the
foundation of His throne.
Psalms 97:1-2
A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, pp. 193-194
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה