רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 3 באוגוסט 2017

רשימות על השל - ביחס למקורות על השל ( טיוטה )


רשימות על השל  – ביחס למקורות על השל

מטודולוגית הבנתי, תוך כדי, שכדאי לנו "להצמד" ולכל הפחות להתייחס למקורות הקיימים על השל, כדי נקודה להתייחסות או אולי כתחנת מוצא.
הכוונה כאן היא בעיקר, בשלב זה, לספרו של קפלן ( באנג') "קדושה במילים" ולהקדמה של מיכה גודמן ב"אלוהים מאמין באדם".
אחת הסיבות לכך היא ש"לא צריך להמציא את הגלגל". הסיבה השניה היא שההתייחסות לדברי קודמים על השל, מסייעת  להמחיש ולהאיר את נקודת המבט הייחודית שלנו בנושא.
ברשימה זו אתייחס לכמה מדברי מ. גודמן שבהקדמה. לפני כן אני רוצה להעיר, על ההערה של סוזנה שמופיעה בצד הפנימי של הכריכה הקדמית של הספר. דבריה ממחישים לטעמי את הבעייתיות של גישתה לתורת אביה. גישתה היא אמריקאית באופן מובהק. אמריקאי באופן שכלשונו וכרוחו הוא מלתי מובן לחלוטין לקהל שלנו הקהל הישראלי. ארחיב אפרט ואדגים בעניין זה בהזדמנות אחרת.
גם מ. גודמן בפתח דבר, מתחיל בהשל האמריקאי, תוך שהוא מעיר ש"השל הוא הרבי של הרבי של נשיא ארה"ב." ( הוא מתכוון כאן למרטין לותר קינג גיוניור ולאובמה).
בהמשך אומר מ. גודמן:
"הספר שלפניכם נבקש לשמש זרקור תרבותי ולהאיר לקורא הישראלי את הגותו של הפילוסוף היהודי החשוב הזה. הוא מבקש לעשות זאת לא רק משום שהגותו של השל  מסקרנת ועמוקה, אלא גם, ואולי בעיקר, משום שהגותו של השל רלוונטית מאוד לזרם המרכזי של החברה הישראלית המתחדשת. ובמילים אחרות: המחשבות שרקם השל בשנות הששים של המאה הקודמת באמריקה יכולות לשמש כתשתית למחשבה ישראלית חדשה בעשורים הראשונים של המאה העשרים ואחת"
אני לא בטוח שמ. גודמן התכוון שיתייחסו לדבריו אלה באופן ביקורתי אך זה מה שנעשה בדברים הבאים שלנו.
המשך יבוא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה