רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 20 במרץ 2018



"מנקודת הראות של הנטורליזם החירות האנושית היא אשליה. אם כל העובדות של היקום הפיזיקלי - ומכאן שגם כל עובדות ההיסטוריה האנושית - תלויות לחלוטין בסיבות ומותנות על ידן, אזי האדם הוא אסיר של נסיבות. לא ייתכנו בחייו רגעים של חירות, של יצירתיות, משום שקיומם של אלה מצריך רִיק בזמן או שבר בשרשרת הסיבות והמסובבים.
האדם משועבד בחייו לסביבתו הטבעית, לחברה, לאופי שלו, לצרכיו, לאינטרסים שלו ולתאווֹתיו האנוכיות. אך חירות פירושה התעלות אל מעבר לטבע, לחברה, ל'אופי', לצרכים, לאינטרסים ולתאווֹת. כיצד, אם כן, תיתכן חירות ?"

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323

"  From the viewpoint of naturalism, human freedom is an illusion. If all facts in the physical universe and hence also in human history are absolutely dependent upon and conditioned by causes, then man is a prisoner of circumstances. There can be no free, creative moments in his life, since they would presuppose a vacuum in time or a break in the series of cause and effect.
    Man lives in bondage to his natural enviornment, to society, and to his own 'character'; he is enslaved to needs, interests, and selfish desires. Yet to be free means to transcend nature, society, 'character', needs interests, desires. How then is freedom conceivable ?"

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 401


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה