"לפי שיטת רבי עקיבא, התורה היא הכלי שבו נברא העולם. רצונך לעמוד על מהותה, השתדל להשיג את העולם על פי התורה, ולא את התורה על פי העולם. אין אתה עומד על לשון התורה על פי דרכי לשונם של בני אדם, ועל אחת כמה וכמה שבהשגת מתן תורה, החזיון המופלא מכל מופלא, שאין לו דמיון במאורעות שעל פני האדמה"
.....
"התורה כתובה ועומדת בשמים. יש גבוה מעל גבוה, תורה על גבי תורה. רואה רבי עקיבא את התורה מתוך אספקלריה של מעלה, מתוך התייחסות התורה אל הקדוש ברוך הוא, מתוך סמיכות גומלים של התורה ונותן התורה, כי גם מתן תורה לישראל צורך גבוה הוא."
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 920
"רבי עקיבא סובר 'כשאמר משה את התורה בשמים היה', ברם בבית מדרשו של רבי ישמעאל אמרו: 'וכי היאך אפשר לו לאדם לעלות למרום'. לפי רבי עקיבא, 'שהרכין הקדוש ב"ה שמים התחתונים ושמי השמים העליונים על ראש ההר, וירד הכבוד על הר סיני...כאדם שהוא מציע את הכר על ראש המטה, וכאדם שהוא מדבר מעך גבי הכר'. כנגד זה אמר רבי יוסי בן חלפתא: 'מעולם לא ירדה שכינה למטה, ולא עלו משה ואליהו למרום'. יש אומרים שהקדוש ב"ה התעסק בקבורתו של משה, ורבי ישמעאל סובר שמשה קבר את עצמו, כלומר: נכנס במערה ושם מת."
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 921
"במשנתו של רבי עקיבא אין מקום להבחנה היסטורית, להבדלה שבין מוקדם ומאוחר. מתן תורה - למעלה מן הזמן, ואפשר גם למעלה מן המקום: 'כשאמר משה את התורה בשמים היה'."
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 921 <כאן מפנה השל הערת שוליים מס' 9 על אתר לספר ראשון [ תמ"ה ] עמ' 94 ועוד נגיע לזה ב"נ
ההשקפה השלטת בתורת העיקרים, שכל התורה משה אמר מפי הקודש, ש'תורה מן השמים' משמע ש'כל התורה כולה מן השמים', והאומר שבר אחד משה אמר מפי עצמו הרי זה כופר, יצאה מבית מדרשו של רבי עקיבא. ברם בבית מדרשו של רבי ישמעאל התנגדו לזה.
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 921
שני מובנים לאימרה 'תורה מן השמים'. במובן הראשון הלשון 'מן השמים' רמז לקול אלהים ששמעו בני ישראל מן השמים, כמו שכתבו: 'מן השמים דברתי עמכם' ( שמות כ, כב ) , ' מן השמים השמיעך את קולן' ( דברים ד, לו) . אותו הקול לא השמיע אלא עשרת הדיברות בלבד. בהתאם לזה סובר רבי ישמעאל 'תורה מן השמים' משמע עשרת הדיברות.
....
כנגד זה רבי עקיבא, שהורה שבשעה שאמר משה את התורה בשמים היה, האמין כנראה שמשה רבינו הוריד את כל התורה מן השמים. 'תורה מן השמים' משמעותה כל התורה ולא רק עשרת הדיברות.
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 921
מיסודות האמונה, ששתי תורות ניתנו לישראל, אחת בכתב ואחת בעל פה. אלא שגם בהבנת היסוד הזה נשתמרו שתי שיטות: שיטת ההפלגה ושיטת הצמצום. לפי שיטת ההפלגה, משה קיבל את התורה בסיני עם כל פירושיה, כללותיה, פרטיה ודקדוקיה, לרבות הדברים שנאמרו על ידי חכמים שבאו אחריו. לפי שיטת הצמצום, פירושי המצוות ודרך קיומן נאמרו בסיני, ברם הרבה פרטי הלכות ודקדוקים הם דברים שפירשו או תיקנו חכמי תורה שבעל פה.
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 925
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה