שלוש נקודות יכולות לשמש מוצא למחשבה על א-לוהים; שלוש דרכים מובילות אליו. הדרך הראשונה עיקרה בהרגשת נוכחותו של א-לוהים בעולם*, הדרך השנייה עיקרה בהרגשת נוכחותו במקרא, והדרך השלישית עיקרה בהרגשת נוכחותו על ידי עשיית רצונו. שלוש הדרכים נרמזות בשלושה פסוקים במקרא : 'שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה' (יש' מ 26); 'אנכי ה' א-לוהיך' (שמ' כ 2);'נעשה ונשמע' (שם כד 7). שלוש הדרכים הללו שקולות כנגד שלושת הפנים המרכזיים של הקיום הדתי במסורת היהודית: תורה , עבודה ומעשים. שלושה אלה חד הם. עלינו ללכת בשלוש הדרכים כדי להגיע ליעד אחד. התגלית של בני ישראל היתה זו: א-לוהי הטבע הוא גם א-לוהי ההיסטוריה, והדרך לדעת אותו היא עשיית רצונו.
א.י. השל, א-לוהים מבקש את האדם, בתרגום עזן מאיר-לוי, הוצאת מאגנס, עמ' 26
*הערת השוליים הושמטה
There are three starting points of contemplation about God; three trails that lead to Him. The first is the way of sensing the presence of God in the world, in things;* the second is the way of sensing His presence in the Bible; the third is the way of sensing His presence in sacred deeds. These three ways are intimated in three Biblical passages:
Lift up your eyes on high and see, Who created these ?
Isaiah 40:26
I am the Lord thy God
Exodus 20:2
We shall do and we shall hear
Exodus 24:7
These three ways correspond in our tradition to the main aspects of religious existence: worship, learning and action. The three are one, and we must go all three ways to reach the one destination. For this is what Israel discovered: the God of nature is the God of history, and the way to know Him is to do His will.
A.J.Heschel, God in Search of Man. p. 31
* ft nt omitted
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה