רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 2 בפברואר 2011

(1) Heschel's major effort

 

Now we live in a very strange situation today. Let me again point to the difficulties. We are essentially trained in a non-Jewish world. This is where we obtain our general training. We are inclined to think in non-Jewish terms. I am not discouraging exposure to the non-Jewish world. I am merely indicating that  it is not biblical thinking. It is not rabbinic thinking. It is not Hasidic thinking. It is non-Jewish thinking. A non-Jewish philosophy is fine. But we would also like to have in our thinking a Jewish view of things. We would like to apply the Bible and Hazal, and they are often incongruent. If you take biblical passages or biblical documents or rabbinic statements and submit them to a Greek mind, they are often absurd. They make no sense. But we do want to educate Jews. We wish to maintain Judaism. What can we do about it ? May I say to you personally that this has been my major challenge, ever since I began working on my dissertation; that is: How to maintain a Jewish way of thinking ? This was my major concern and the major thesis of my dissertation Die Prophetie. Since that day I consider this to be my major effort. It is not an easy enterprise.

A. J. Heschel, Jewish Theology in MGSA, p 156

כעת, חיים אנו היום  במצב מוזר מאד.הרשו לי שוב להצביע על הקשיים. כעיקרון עוברים אנו את הכשרתנו בעולם לא יהודי. כאן רוכשים אנחנו את המיומנות הכללית שלנו. נוטים אנחנו לחשוב במונחים לא יהודיים. אינני יוצא נגד חשיפה לעולם לא יהודי. אני רק מצביע על כך שאין שם חשיבה מקראית. אין זה חשיבה רבנית. אין זה חשיבה חסידית. מדובר בחשיבה לא יהודית. פילוסופיה לא יהודית היא בסדר גמור. עם זאת מבקשים אנו שתהיה בחשיבה שלנו גם מבט יהודית על הדברים. מבקשים אנו להחיל  את התנ"ך ואת חז"ל ואין שניים אלו מתיישבים תמיד עם חשיבת העולם מסביב. תיקח  קטעים מן המקרא, מסמכים מקראיים או אמירות רבניות ותציע אותם בפני התבונה היוונית , לעיתים ייראו הם אבסורדיים. אין הם מתיישבים עם השכל (היווני). חפצים אנו לחנך יהודים. מבקשים אנחנו לקיים את היהדות. מה נוכל לעשות ? מבחינתי היה זה  אתגר משמעותי עבורי מאז שהחילותי לכתוב את הדוקטורט שלי :  קרי, כיצד ניתן לקיים אופן חשיבה יהודית ? היה זה ענין מרכזי, תיזה מרכזית בדיסרטזציה  שלי "על הנבואה". מאז זהו המאמץ העיקרי שלי. אין זו משימה קלה .

א.י.השל, תאולוגיה יהודית, בקובץ "הוד מוסרי ותעוזה רוחנית", תרגום שלי - ג.ג

הערת העורך: "משהו" בקטע הזה, בתרגומו לעברית לא "מצלצל לי". ואני לא חושב שהוא קשור לאיכות התרגום. אני חושב שהוא קשור לתוכן. הדיבור על עולם לא יהודי בעברית צורם, לטעמי. הופתעתי מכך. מהקשר ההדוק, שייתכן וקיים בין העברית ל"נורמליות" של המדברים אותה ולאנגלית - ואולי כל שפה זרה אחרת - ול"זרות" בתוכה של היהודי הדובר בה. אשמח לשמוע תגובות להערה זו. - ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה