רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 3 בפברואר 2011

 

When the Voice of God spoke at Sinai, it did not begin by saying. ' I am the Lord your God Who created heaven and earth'. It began by saying, 'I am the Lord your God Who brought you out of the land of Egypt, out of the house of bondage'. Judaism  is not only deliverance from external slavery, but also freedom from false fears and false glories, from fashion, from intellectual will-o'- the wisps. In our souls we are subject to causes; in our spirits we are free, beholding the uncompromising.
The most commanding idea that Judaism dares to think is that freedom, not necessity, is the source of all being. The universe was not caused, but created. Behind mind and matter, order and relations, the freedom of God obtains. The inevitable is not eternal. All compulsion is a result of choice. A tinge of that exemption from necessity is hiding in the folds of the human spirit.

A. J. Heschel, Religion in a Free Society, in The Insecurity of Freedom, p 13


כאשר קול האלוהים בקע מסיני, הוא לא פתח ואמר , 'אנוכי ה' אלוהיך אשר ברא שמיים וארץ'. הוא פתח בכך שאמר, ' אנוכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים.' היהדות היא לא רק גאולה מעבדות חיצונית אלא גם שחרור מחששות שווא, מתהילות כזב, מאופנה, ממקסמי שווא אינטלקטואליים. בנשמותינו כפופים אנו לקשר סיבתי; ברוחנו אנו חופשיים, חוזים בבלתי - מתפשר.
הרעיון הבולט שהיהדות מעיזה להגות הוא שהחירות ולא ההכרח הוא מקור הקיום כולו. היקום לא נוצר, הוא נברא. מאחורי גוף ונפש, צורה וחומר, קיים רצון האל. הבלתי נמנע איננו נצחי. כל כורח הוא פועל יוצא של בחירה. קורטוב מהפטור ההוא מהכרח מסתתר בשיפולי הרוח האנושית.

א.י. השל, דת בחברה חופשית, בקובץ אי הבטחון שב - חירות, תרגם הח"מ - ג.ג (אשמח להערות על התרגום)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה