היקף המושג 'אגדה' כולל לא רק צורה ספרותית והוראה שלילית [ ביאורי מקרא שאינם נוגעים להלכה] אלא גם דרך מחשבה, התכווות כלפי ענינים שהם.
לפנים משורת ההלכה, חתירה לקראת דברים העומדים ברומו של עולם
א י השל בפרק השני לתורה מן השמים באספקלריה של הדורות
ובפרק השלישי " לפנים משורת ההלכה ' מממשיך ומוסיף :
האגדה נסיון היא לתת תשובות לשאלות העומדות ברומו של עולם, עולם היחיד ועולם הציבור. ואין אדם עומד על המאור שבה אלא אם כן צופה ומסתכל לתוך מעמקי הנפש ושומע לבעיותיה. באין השתתפות במבוכה, באין הבנת השאלות, האגדה ותשובותיה כפת חרבה לאדם שבע, כפתרון בלי חידה.
מקורות האגדה בשאיפה לעמוד על משמעות המקרא וגם בתשוקה למצוא פתרון לבעיות המתפרצות מתוך מעמקי המחשבה, ארוכה ומרפא למאבקי הנפש.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה