שאלו לו לרבי מיכל: "נאמר באבות: "איזהו חכם ? הלומד מכל אדם, שנאמר: "מכל מלמדי השכלתי," למה לא נאמר: הלומד מכל מלמד ?". הסביר: "התנא בעל המאמר נתכוון לומר, שיש ללמוד לא רק מן הלמדנים, אלא מכל אדם. גם מעם הארץ. ואפילו מרשע תשיג דעת איך לנהוג בחייך".
מ. בובר, אור הגנוז, הוצאת שוקן, עמ' 144
They asked Rabbi Mikhal: "In the Sayings of the Fathers we read: 'Who is wise ?' He who learns from all men, as it is said, 'From all my teachers I have gotten understanding.' Then why does it not say: 'He who learns from every teacher'?"
Rabbi Mikhal explained: "The master who pronounced these words, is intent on having it clear that we can learn not only from those whose occupation is to teach, but from every man. Even from one one who is ignorant, or from one who is wicked, you can gain understanding as to how to conduct your life."
M. Buber, Tales of the Hasidim, Schocken Books (one vol. ed, Book I) p. 146
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה