רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שבת, 29 בספטמבר 2012

 

רגיל האדם לשמוח שמחת אמת בקבלו מתנה, בהשיגו דבר שלא זכה בו לפי מעשיו. ירא שמים מכיר שכל השגותיו, מחשבותיו ואמרי פיו, אף עצם חייו שלא בזכותו באו לו, שאין לו רשות לתבוע זכות קניין על שום דבר שבו חונן. בדעתו שכל מה שיש לו אינו אלא מתנת חסד, שאלוהים הוא המלווה וחונן. אין הוא נושה באלוהים ואינו תובע כלום לעצמו. החזקת טובה שבו גדולה מתשוקותיו ומשאותיו. הוא שמח בחסדי המקום. לבו נכון ועיניו פקוחות לברכה הגלויה והנסתרת שבתופעות הטבע ומאורעות ההיסטוריה. נפשו תתהלל בקדושת הכול ואין הוא מסיח את הדעת מן הטוב הממלא את העולם. לפיכך אין הוא נכנע למפח-נפש או לייאוש כשייסורים באים עליו; הוא יודע שהחיים קניין אלוהים הם ועניינו, וכל מה שיש בידו בתורת מתנה ניתן לו.

א.י. השל, "יראת שמים",  ב"אלוהים מאמין באדם", הוצאת כנרת,זמורה-ביתן, דביר,בעריכת דרור בונדי, בעמ' 313
הערת עורך: בפסקה הקודמת שבמאמר זה כותב השל, בין היתר:" ירא שמים אינו כבד הרגשה, להפך , יודע הוא את הכאב ואת הצער שבחייו ובחיי  כל היקום, אבל כוח בו להבליג ולמשול בעלבונו." לתמונה מלאה , יש לראות על כן את המאמר בשלמותו. חג שמח - ג'ף

The natural man feels a genuine joy at receiving a gift, in obtaining something he has not earned. The pious man knows that nothing he has has been earned, not even his perceptions, his thoughts and words, or even his life are his by desert. He knows that he has no claim to anything with which he is endowed. Knowing, therefore, that he merits little, he never arrogates  anything to himself. His thankfulness being stronger than his wants and desires, he can live in joy and with a quiet spirit. Being conscious of the evidences of God's blessings in nature and in history, he pays tribute to the values of that blessing in all that he recieves.

A.J.Heschel, An Analysis of Piety, in Moral Grandeur &Spiritual Audacity, FSG, p. 313. In the previous paragraph to the one quoted here, H states that "[The pious man ] is not insensitive. On the contrary, he is keenly sensitive to pain and suffering, to adversity and evil in his own life and in that of others, but he has the inner strength to rise above grief, and with his understanding of what these sorrows really are, grief seems to him a sort of arrogance." As H himself stated numerously throughout his life and work the challenges involved in being Jewish - being human - are great, maybe even insurmountable,
Chag Sameach ! - Jeff



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה